Pentingnya Kajian Teks dan Konteks Alkitab oleh Guru dalam Pembelajaran PAK

Stepanus Daniel

Abstract


The Christian Religious Education Teacher (PAK) is a hero figure whose job is to preach the Gospel through his teachings, to fight against lies and errors in the world's teachings about God and His works. PAK teachers are missionaries engaged in education. PAK teachers must study and study the text and context of the Bible carefully so that they can teach the contents of the Bible properly and correctly to their students. Christian Religious Education is a means for students to experience the encounter with the Savior, so the most effective way used is one of them. dynamic interaction between text and context in PAK learning. As truth teachers, PAK teachers should know a lot about what and how the material is being taught. To support this knowledge capacity, PAK teachers need to improve the quality of their knowledge, both formally and informally. In understanding the text and context, PAK teachers do not need to be experts in interpreting the Bible, but PAK teachers are expected to understand well the contents of the text and the biblical context contained in the PAK learning. One approach that can be used to study Bible texts is the Inductive method.

Abstrak
Guru Pendidikan Agama Kristen (PAK) merupakan sosok pahlawan yang pekerjaannya adalah memberitakan Injil melalui pengajarannya, berperang melawan kebohongan dan kekeliruan pengajaran dunia tentang Tuhan dan karya-Nya. Guru PAK merupakan para misionaris yang bergerak dibidang pendidikan. Guru PAK harus mempelajari dan mengkaji teks dan kontek Alkitab dengan cermat, sehingga dapat mengajarkan isi Alkitab dengan baik dan benar kepada peserta didiknya.Pendidikan Agama Kristen merupakan sarana bagi siswa untuk mengalami perjumpaan dengan Juru Selamat, maka cara yang paling efektif yang dipakai salah satunya adalah interaksi dinamis antara teks dan konteks dalam pembelajaran PAK. Sebagai pengajar kebenaran, guru PAK sudah seharusnya tahu banyak tentang apa dan bagaimana materi yang akan diajarkannya itu. Untuk mendukung kemampuan pengetahuan tersebut, maka guru PAK sudah sepatutnya meningkatkan kualitas pengetahuannya, baik secara formal maupun informal. Dalam memahami teks dan konteks guru PAK tidak perlu menjadi ahli tafsir Alkitab namun guru PAK diharapkan memahami dengan baik isi teks dan konteks Alkitab yang tercantum dalam pembelajaran PAK.Salah satu pendekatan yang dapat digunakan untuk mempelajari teks Alkitab dengan metode Induktif.

Full Text:

PDF

References


Casque, W. W. (1980). The Pickering Bible For to Day. (G. C. Howley, Penyunting) London-Glasgow: Pickering dan Inglis.

Graedorf, W. C. (1988). Introduction to Biblical Christian Education. Chicago: Moody Press.

Groome, T. H. (2011). Christian Religion. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Hasugian, Johanes Waldes. “Kurikulum Pendidikan Kristen Bagi Orang Dewasa Di Gereja.” KURIOS (Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen) 5, no. 1 (2019): 36–54.

Hasugian, Johanes Waldes. Menjadi Guru PAK Profesional Melalui Supervisi Pendidikan Agama Kristen. 2nd ed. Medan: CV. Mitra, 2016.

Kristianto, P. L. (2006). Prinsip dan Praktik Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: ANDI Ofset.

Lebar, L. E. (2006). Education That is Christian, Proses Belajar Mengajar Kristiani Dan Kurikulum Yang Alkitabiah. Malang: Gandum Mas.

Richard, R. (1997). Scripture Sculpture, Second Printing. Grand Rapids, Michigan: Baker Books.

Nasional PAK II dan Call For Papers. Ungaran.

Sidjabat, B. S. (2009). Mengajar secara Profesional: Mewujudkan Visi Guru Profesional. Bandung: Kalam Hidup.

Sidjabat, B. S. (2018). Pendidikan Kristen Konteks Sekolah. Bandung: Kalam Hidup.

Walshe, K. d. (2013). “Understanding ‘Religious Understanding’ In Religious Education”.British Journal of Religious, Vol. 35, No. 3: 313–325.




DOI: https://doi.org/10.46307/rfidei.v5i1.46

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Regula Fidei telah terdaftar pada situs:

  


View Regula Fidei Stats