FENOMENA GAME POKÉMON GO DALAM TINJAUAN PSIKOLOGI DAN TEOLOGI

Joseph Christ Santo

Abstract


Pokémon Go is one of the augmented reality based games and is rampant in 2016. To declare that this game needs to be banned or not, researchers need a psychological and theological approach to assess this game. Based on a psychological approach, this game actually contains positive things. The player gets up and moves around, and relates to strangers. Theologically, Pokémon Go as a form of entertainment does not have anything that needs to be banned. What is needed from Pokémon Go players is self-control so that they don't get caught up in addiction. The ban on Pokémon Go does not touch the real problem, what is needed more than Pokémon Go players is self-control. Abstrak: Pokémon Go adalah salah satu game yang berbasis augmented reality dan marak pada tahun 2016. Untuk menyatakan bahwa game ini perlu dilarang atau tidak, Peneliti memerlukan pendekatan psikologis dan teologis untuk menilai game ini. Berdasarkan pendekatan psikologis, game ini justru mengandung hal positif. Pemainnya bangkit dan bergerak di sekeliling, serta berelasi dengan orang asing. Secara teologis, Pokémon Go sebagai salah satu bentuk hiburan tidak memiliki sesuatu yang perlu dilarang. Yang dibutuhkan dari pemain Pokémon Go adalah pengendalian diri sehingga tidak terjebak kepada kecanduan. Pelarangan Pokémon Go tidak menyentuh persoalan yang sesungguhnya, yang lebih dibutuhkan dari pemain Pokémon Go adalah pengendalian diri.

Full Text:

PDF

References


Al-Barashdi, H.S., Bouazza, A.,dan Jabur, N.H. “Smartphone Addiction among UniversityUndergraduates: A Literature Review”,Journal of Scientific Research & Reports4(3), 2015: 210-225, http://www.sciencedomain.org

Alkitab Terjemahan Baru. Jakarta: Lembaga Alkitab Indonesia, 2015, c1974.

“Bahaya Kecanduan Game” Suara Injil 10 Februari 2015, http://suarainjil.com/?p=3481

Dewi, I.C. Pengantar Psikologi Media. Jakarta: Prestasi Pustaka. 2015.

Edy, A. Ayah Edy Menjawab 100 Persoalan Sehari-hari Orangtua yang Tidak ada Jawabannya di Kamus Mana Pun. Jakarta: Noura Books.2012.

Emanuel, R. “The Truth about Smartphone Addiction”, College Student Journal, January 2015, https://www.researchgate.net/publication/281243425

Granic, I., Lobel A., dan Engels, R.C.M.E. “The Benefits of Playing Video Games”, American PsychologistVol. 69, No. 1, 66–78January 2014

Grohol, J.M. “Pokémon Go Reportedly Helping People’s Mental Health, Depression”, World of Psychology. 2016. http://psychcentral.com

King, D.L., Delfabbro, P.H. “The cognitive psychology of Internet gaming disorder”, Clinical Psychology Review 34: 2014.

Pappas, S. “The Psychology of 'Pokémon Go':What's Fueling the Obsession?” Live Science. 2016. http://www.livesciense.com/technology

Smith M., Robinson L., dan Segal, J. “Smartphone Addiction”, HelpGuide.org: Trusted Guide to Mental, Emotional & Social Health. 2016. http://helpguide.org




DOI: https://doi.org/10.46307/rfidei.v3i2.26

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Regula Fidei telah terdaftar pada situs:

  


View Regula Fidei Stats